søndag den 23. september 2012

At skabe sig selv

Ida:
Ingen tvivl om at bogen er en afspejling af børns overgang fra barn til voksen. Denne roman viser tydeligt hvor svært det kan være, og især for børn der ikke er klar til de. Jeg er helt enig med Ellen i at de voksne er en hjælp for børnene her i bogen, og at det blot er børnenes måde at se dem som klovne. Dette er måske også et tegn på, at de ser hele voksenlivet som "noget klovneri", men voksne bliver vi jo alle. Også børnene her i romanen, og under Personer har Johanne skrevet hvem der består - altså hvem der bliver rustet til at klare voksenlivet.
I løbet af romanen er det tydeligt, at børnene bliver mere og mere modne, og som vi kan se på billederne ligner de slet ikke børn længere.
Jeg tror også, at egernet, kan sammenlignes lidt med slangen det frister Adam og Eva, og da den voksne tager egernet og svinger det rundt og rundt, som det står skrevet i romanen, tror jeg ikke han gør det for at være ond, men for at hjælpe børnene.

Tre-femten, Harry, får på et tidspunkt et valg. Han vælger at tage imod jakken, som symbolisere, at han er blevet voksen. Altså at han er klædt på til voksenlivet. Dog tror jeg ikke han er helt beredt, da der på et tidspunkt står, at en voksen står udenfor og råber "Lilja, lille Lilja". Lilja er egernet og det var Harry der gav det navnet Lilja. Derfor må det altså være tegn på, at det er ham der råber udenfor. Jeg tror det skal tolkes som, at han måske savner noget fra sin barndom og føler at han har mistet noget at sig selv.
Alle børnene mister ligesom sig selv i romanen. De får tal i stedet for navne, og mister deres identitet.
Da tre-seksten kommer udenfor, er han ikke længere i lejren. Han er altså blevet voksen. Men han har mistet sig selv, og kan ikke huske hvem han er. En skeletskygge med en mekanisk fugl i hånden kommer hen til ham og hvisker hans navn. Skeletskyggen må være Anton, og Anton bestod ikke. Altså er de der ikke bestod er blevet skeletskygger. Også et tegn på, at de der ikke er klædt ordenligt på, ikke kan bruges i samfundet.
Tre-seksten tog ikke imod jakken, og skal nu selv til "at klæde sig på". Han skal skabe sig selv og jeg tror også det grundlæggende er det romanen går ud på. At skabe sig selv.

1 kommentar:

  1. Super flot skrevet og maed mange gode fortolkninger. Dog er jeg nødt til at få jer til at afklare, hvorvidt i fornemmer forfatterens syn på voksne/voksenlivet samt den måde hvorpå vi "ruster" vores børn, er beskrevet positivt eller negativt? Jeg fornemmer, at I står med et ben i hver lejr. For at uddybe, hvad jeg mener, kan vi hive fat i egernet igen - hvad gør egernet pludselig ved børnene?
    Er der en fællesnævner for de børn, der ikke overlever lejren (I skriver selv, at de har mistet noget af sig selv)
    Majken

    SvarSlet