Johanne har taget hul på vores analyse af de to billeder vi valgte i skolen, så jeg tænkte, at jeg bare ville bygge videre på hendes arbejde.
Farver:
- I det første billede er der egentlig brugt mange farver, hvis man sætter sig ned og kigger godt efter. Der er primært brugt brun, rød og blå, og så er der en masse forskellige nuancer.
Før drengen får jakken af klovnen, har han blåt tøj på. Jakken han får udleveret er helt rød, og rød og blå er primære farver. Den lyse røde farve der er brugt og den lyse blå er komplimentærfarver. Dette gør, at den røde jakke træder meget i karakter, når drengen får den på. Jeg tror måske også, at disse to farver er brugt, for at klargøre forskelligheden mellem barn og voksen.
Hele baggrunden er malet brun, og den brune og den røde farve ligger tæt op af hinanden i farvecirklen. Dette gør, at man ligger meget mærke til den blå farve, der er benyttet.
Klovnens bukser er malet hvide med mørke striber. At klovnens bukser er lyse gør, at der kommer balance i billedet. Hvis intet lyst der var i venstre side, ville billedet tippe, da billedet er forholdsvis lyst i højre side. - Dette billede er malet med en masse forskellige nuancer af orange. Måden billedet er malet på virker meget dragende, bl.a. pga. dybden. Farven orange kan symbolisere vital kraft (vital; livsvigtig) eller handling, hvilket jeg helt klart vil mene er gældende her, da børnene nu skal til at handle og træffe livsvigtige valg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar